Cum sa castigi la zaruriri – Jocul de zaruri a fost inventat cu mii de ani în urmă, pe vremea civilizațiilor antice, primele dovezi datând de acum circa 5.000 de ani, primele zaruri fiind făcute din oase de animale (ca o curiozitate, și în zilele noastre se găsesc de cumpărat zaruri din oase pe eBay și Amazon). Printre primele culturi care au beneficiat de utilitatea acestor obiecte în cadrul jocurilor se numără popoarele egiptene și indiene, din perioada anilor 3.000 î.Hr. – 200 d. Hr. Jocul cu trei și, uneori, cu două zaruri, era foarte popular în Grecia Antică, în păturile superioare ale populației, dar și în perioada de glorie a Imperiului Roman. Printre cei mai împătimiți amatori de zaruri îi amintim pe Augustin, Nero și Caligula.
Câteva secole mai târziu, în Evul Mediu, cavalerii care doreau să se mai destindă, între două războaie, practicau și ei acest joc. Indienii americani nu erau nici ei străini de jocul de zaruri, în timp ce albii americani au făcut cunoștință cu primele zaruri în zona New Orleans, unde au fost introduse de francezi. Dacă tot am ajuns la francezi, denumirea modernă de ”craps” – denumirea jocurilor de zaruri din cazinouri – li se datorează, în sensul că a luat naștere de la cuvântul francez ”crapaud” (broască). Jucătorii care stăteau pe străzile Franței și aruncau zarurile adoptau o poziție asemănătoare unor broaște, de aici – evident – și denumirea.
Yamms – se mai spune si Iams – este un fel de poker cu zaruri. Se joacă în 2-4 jucători, cu un număr de 5 zaruri și fiecare, atunci când este la rând, are dreptul al 3 aruncări. După fiecare aruncare, se păstrează zarurile care îți convin și poți renunța la zarurile păstrate la aruncarea precedentă. Scopul este să se completeze tabelul de joc, iar cel care are punctajul final mai mare, este câștigătorul.
Tabelul poate fi completat în trei moduri: de sus în jos, pe sărite sau de jos în sus. În cazul în care nu s-au obținut zarurile care trebuiau la jocul respectiv, atunci punctajul este 0. Dacă vrei ca jocul să fie mai scurt, poți alege varianta ”pe sărite”.
Punctajul se calculează astfel:
Explicația jocurilor:
– Primele jocuri (1-6) înseamnă cât mai multe zaruri cu același număr (1…6)
– O pereche = 2 zaruri de același fel (suite ca cele din poker)
– 3 bucăți = 3 zaruri de același fel
Chintă mică= 1, 2, 3, 4, 5
Chintă mare = 2, 3, 4, 5, 6
Full = o pereche + 3 bucăți
Careu = 4 de același fel
Yams = 5 zaruri de același fel
Șansa = zarurile, după 3 încercări (este bine să fie cât mai mari, deoarece se adună)
Începe jocul completând coloanele de sus în jos și de jos în sus, iar pe cele aleatorii lăsați-le la sfârșit.
Cel mai greu la acest joc este să îți iasă un yams, adică 5 zaruri cu același număr. Când completezi coloanele de jos în sus, completarea sumei generale este foarte simplă. Pentru yams este recomandat ca, dacă nu îți vine în timp util un yams, să barezi casa și să treci mai departe.
De asemenea, pentru un începător, este de recomandat ca primele jocuri să le facă utilizând doar primele trei coloane (aleatoriu, de sus în jos şi de jos în sus).
Era și de așteptat ca jocul de zaruri (craps) să fie adoptat – și adaptat – de cazinourile online. La jocul de craps se folosesc doar două zaruri și poți fi tu ”shooter”-ul, adică persoana care aruncă zarurile sau pur și simplu poți paria pe rezultatul aruncării zarurilor. Masa de craps are toate pariurile posibile marcate pe ea, iar tu vei indica ce pariu vei face, cu ajutorul fiselor tale.
Înainte de toate, trebuie să te obișnuiești cu masa, care reprezintă cel mai important element al jocului. O astfel de masă are trei zone principale: centrul, care conține toate pariurile propuse (one-roll și pariuri hardway) și cele două părți laterale, cu pariurile Pass, Don’t Pass, Come și Don’t Come, pariuri Odds, Place și Field, pe care vom încerca să le explicăm.
Atunci când un ”shooter” aruncă zarurile, există 36 de combinații posibile, luând fiecare zar în parte, iar totalul valorilor este între 2 și 12. În varianta clasică a jocului, zarurile trebuie să lovească peretele de la capătul opus al mesei, dar în versiunea online, acest lucru este simulat foarte bine de calculator. Prima aruncare de zaruri se numește „come out roll” și, dacă ai pariat „Pass line”, atunci îți vei dori să se fi aruncat un 7 sau un 11, deoarece aceasta te va face imediat câștigător. Dacă rezultatul este un 2, 3 sau 12, atunci ai craps, ceea ce înseamnă că ai pierdut. Orice alt număr stabilește un Punct. Următoarea aruncare de zaruri va trebui să producă un Punct înainte de a arunca un 7, pentru a putea să câștigi.
Runda trece în faza a doua, în situația în care aruncarea ajunge la 4, 5, 6, 8, 9 sau 10 – Puncte. Toate pariurile pe Pass Line câștigă, în cazul în care jucătorul aruncă pe ”point” a doua oară. Dacă aruncă ”seven-out”, pariurile pe Pass Line pierd și în acest punct se începe cu o nouă rundă.
Este important să începi prin a-ți face un plan bun de pariere, care să te expună cât mai puțin. Pariurile ”Pass Line” și ”Come” sunt cele mai recomandate, deoarece oferă cele mai bune șanse de câștig jucătorului.
Să vorbim despre ”Pass Line”. Este pariul cel mai utilizat la jocul de zaruri, fie tradițional sau online, deoarece are cele mai multe avantaje (de asemenea, este și tipul de pariu recomandat începătorilor, până ajung să stăpânească mai bine jocul). În primul rând, oferă unul de cele mai scăzute avantaje pentru casă – de 1,4%. Urmează apoi o serie de aruncări ce generează mai multe soluţii, astfel încât jocul devine dinamic şi suficient de interesant, chiar şi pentru jucătorii care nu sunt la primele întâlniri cu jocul de zaruri online.
După plasarea pariului, se face prima aruncare din serie, care, în limbajul specific se numeşte ”Come Out Roll”. În cele ce urmează, sunt posibile următoarele scenarii: cu 7 sau 11, jucătorul câştigă fără alte aruncări; cu 2,3 sau 11, va pierde pariul; pentru oricare alt număr, va urma o nouă aruncare, acest număr devenind punctul (Point) pentru aruncările următoare. Dacă Point este aruncat înainte de 7, atunci jucătorul câştigă, dar dacă 7 vine înaintea punctului (Point), va pierde. În acest pariu, cota este de 1 la 1, indiferent de momentul în care câştigă jucătorul – în ”Come Out Roll” sau mai târziu.
Dar să nu uităm că, primul lucru pe care trebuie să-l facă orice jucător de craps, mai ales începător, este să se familiarizeze cu jocul și terminologia sa. De asemenea, trebuie să te decizi dacă vrei să fii ”shooter” sau nu. E bine de știut că acest lucru nu va afecta neapărat rezultatul jocului tău.