Clasament Mexic – Liga MX este primul nivel al sistemului ligii de fotbal din Mexic. În prezent sponsorizat de BBVA prin filiala sa mexicană BBVA México, este cunoscut oficial sub numele de Liga BBVA MX.
Sezonul are două turnee: Apertura, care începe vara, și Clausura, care începe iarna. Începând cu 2020, liga cuprinde 18 cluburi. Primele 8 echipe din tabel de la sfârșitul sezonului regulat se califică în la liguilla („mini-ligă” sau „playoff”).
Înainte de Liga Primară, în Mexic nu exista o ligă națională de fotbal și competițiile de fotbal se desfășurau în regiuni geografice relativ mici. Câștigătorii Primera Fuerza, o ligă locală formată din echipe din apropierea și în jurul orașului Mexico, a fost considerată competiția națională de atunci, deși existau alte ligi regionale, cum ar fi în Veracruz, Jalisco și Bajio care aveau cluburi talentate. Mulți proprietari de club erau dornici să rămână amatori, deși au plătit jucători pe sub masă. Interesul din ce în ce mai mare pentru fotbal nu putea împiedica, în cele din urmă, dezvoltarea unui sistem de fotbal profesionist în Mexic. Astfel că liga națională profesionistă a fost înființată în 1943.
Anunțul Federației Mexicana de Fútbol Association (F.M.F.) în legătură cu prima ligă profesionistă a națiunii a adus interes din partea multor cluburi de a se alătura. F.M.F. a anunțat că 10 cluburi vor forma Liga Primară (Liga Majoră). Liga a fost fondată de șase cluburi din Primera Fuerza din Mexico City, două cluburi din Liga Occidental și două din Liga Veracruz.
Cupa Mondială din 1970, organizată în Mexic, a fost prima Cupă Mondială televizată la scară largă. Sezonul următor, F.M.F. a schimbat formatul ligii și a stabilit o fază de playoff pentru a determina campioana națională. Acest lucru a fost făcut pentru a regenera interesele și recompensa echipele care s-au plasat destul de sus în clasament.
Play-off-ul, numit Liguilla, a fost jucat folosind diferite formate pentru a determina campioana. Cel mai obișnuit format a fost eliminarea directă între primele opt echipe din tabel. În alte momente, liga a fost împărțită în grupuri cu primele două din fiecare grupă, adesea, precum și cele mai bune echipe clasate pe locul 3, calificându-se pentru play-off-uri și în unele sezoane play-off-urile în sine au implicat echipe care joacă în grupuri cu grupul câștigători care au participat la titlu . Formatul a fost schimbat de la sezon la sezon pentru a se conforma angajamentelor clubului internațional și programul echipei naționale din Mexic.
Modificarea regulilor a afectat echipele care au dominat în mod tradițional tabela, deoarece echipele talentate care nu au avut performanțe bune în sezonul regulat au reușit să joace cu succes în play-off-uri (Cruz Azul în anii 70, America în anii 1980, și Toluca în anii 2000).
Înainte de începerea sezonului 2012–13, organizația Liga MX a fost creată pentru a înlocui Federația Mexicană de Fotbal ca organ organizator al competiției. Liga a anunțat, de asemenea, un rebranding, cu introducerea unui nou logo.
Pe 20 august 2018, s-a anunțat că Liga MX va începe testarea utilizării tehnologiei arbitrilor asistenți video. Proba inițială a testului se va desfășura în timpul meciurilor sub 20 de ani jucate pe stadioane de ligă senior, teste în direct la meciurile de Liga MX senior care vor avea loc în săptămânile 13 și 14 ale turneului Apertura. Liga va avea totuși nevoie de aprobarea finală a FIFA pentru a implementa integral tehnologia.
Liga MX folosește un singur tabel format din 18 echipe care joacă două turnee anuale, rezultând în doi campioni pe sezon. Sezonul se deschide cu turneul apertura (turneu de deschidere – care se desfășoară din iulie până în decembrie), urmat de clausură (închidere – care se desfășoară din ianuarie până în mai). Acest format se potrivește cu alte programe din America Latină și corespund calendarului fotbalistic mondial FIFA, care „se deschide” în iulie / august și se „închide” în aprilie / mai a anului următor. Primele opt echipe avansează la liguilla pentru fiecare turneu. Dacă una dintre aceste echipe se află pe ultimul loc în tabelul retrogradării ligii (a se vedea mai jos), acea echipă este înlocuită de echipa care a terminat a noua parte din turneu.
Din 1996 până în 2002, liga a urmat un program cu două turnee cu turnee invierno (iarnă) și verano (vara), dar din 2002 până în 2011 cele 18 echipe au fost împărțite în trei grupuri de șase, cu primele două echipe din fiecare grupă și cele două cele mai bune echipe pe locul trei s-au calificat pentru liguilla. Echipele au jucat în aceeași grupă pentru fiecare turneu. Faza de calificare a turneului a durat 17 săptămâni, toate echipele jucând o dată pe turneu într-o serie de acasă și în deplasare în ambele turnee.
Liguilla este faza de play-off a turneului. Această fază începe cu opt echipe de calificare care joacă legături pe două picioare cu câștigătorul pe parcursul progresului scorului agregat. Echipa Campionului i se acordă trofeul Prima Divizie, iar alergătorului i se acordă o versiune mai mică a trofeului. Nașterea La Liguilla în 1970 a modernizat liga în ciuda dezacordurilor dintre tradiționaliști și moderniști. Cluburile care erau aproape de faliment erau acum mai capabile să concureze și să genereze profituri.
La sfârșitul unui sezon, după turneele Apertura și Clausura, o echipă este retrogradată în următoarea divizie inferioară, Ascenso MX, iar o echipă din acea divizie este promovată și ocupă locul lăsat deschis de echipa retrogradată. În prezent, echipa retrogradată este determinată de calcularea raportului punct pe joc jucat pentru fiecare echipă, luând în considerare toate jocurile jucate de echipă în ultimele trei sezoane (șase turnee). Echipa cu cel mai mic raport este retrogradată; dacă echipa care se află pe ultimul loc în tabela de retrogradare se numără printre cele opt echipe care se califică pentru Liguilla la finalul turneului Clausura, echipa de pe locul nouă se califică pentru Liguilla. Pentru echipele promovate recent, sunt considerate doar jocurile jucate de la promovarea lor (două sau patru turnee). Echipa promovată de la Ascenso MX este câștigătoarea unui meci din două etape între campionii turneelor Apertura și Clausura din acea divizie. Dacă o echipă devine campioana în ambele turnee, aceasta este promovată automat.
Înainte de începerea sezonului 2017–18, regulile pentru retrogradare și promovare s-au schimbat: dacă o echipă câștigă promovarea, dar nu îndeplinește anumite cerințe din Liga MX (de exemplu, infrastructura stadionului și o echipă de tineret), echipa retrasă din Liga MX din acel sezon va face să fie obligat să plătească banii premiului echipei Ascenso MX (MXN 120 milioane USD) pentru câștigarea playoff-ului de promovare, care ar trebui utilizat pentru a îndeplini cerințele necesare pentru promovare în sezonul următor, și să rămână în Ascenso MX, și retrogradat. Echipa Liga MX va rămâne în prima divizie. Cu toate acestea, dacă echipa retrasă din Liga MX nu poate distribui banii premiului echipei Ascenso MX promovată, ambele echipe își vor pierde dreptul de a juca în Liga MX și trebuie să joace în Ascenso MX în sezonul următor.
În sezonul 2018–19, doar șase echipe îndeplinesc cerințele complete pentru a fi promovate în Liga MX, echipele fiind Atlético San Luis, Atlante, Celaya, Juárez, Sinaloa și UdeG.
Din cele 56 de echipe care au concurat în liga, America a câștigat titlul de 13 ori, urmată de Guadalajara (12), Toluca (10), Cruz Azul (8), León, UANL și UNAM (7), și Pachuca și Santos Laguna (6). Actualii campioni ai ligii sunt Monterrey, care a câștigat turneul Apertura 2019.
Următoarele 18 cluburi vor concura în Liga MX în sezonul 2019-2020, după dezafilierea Veracruz în urma turneului Apertura 2019.
Echipă | Poziție în 2018-19 | Primul sezon în capul diviziei | Sezoane în capul diviziei |
América | 3 | 1943-44 | 101 |
Atlas | 17 | 1943-44 | 98 |
Atlético San Luis | Ascenso MX | 2019-20 | 0 |
Cruz Azul | 2 | 1964-65 | 80 |
Guadalajara | 14 | 1943-44 | 101 |
Juárez | Ascenso MX | 2019-20 | 0 |
León | 5 | 1944-45 | 77 |
Monterrey | 4 | 1945-46 | 86 |
Morelia | 15 | 1957-58 | 73 |
Necaxa | 12 | 1951-52 | 71 |
Pachuca | 6 | 1967-68 | 53 |
Puebla | 11 | 1944-45 | 81 |
Querétaro | 16 | 1990-91 | 30 |
Santos Laguna | 7 | 1988-89 | 54 |
Tijuana | 10 | 2011-12 | 16 |
Toluca | 8 | 1953-54 | 83 |
UANL | 1 | 1974-75 | 67 |
UNAM | 9 | 1962-63 | 82 |
Până la rebranding-ul său în 2012, Liga MX nu avea un sponsor al titlului. În iulie 2013, președintele Ligii, Decio de María, a anunțat BBVA Bancomer drept sponsor oficial, cu scopul de a moderniza imaginea ligii. De María a mai declarat că banii generați din sponsorizare vor fi împărțiți la cele 18 cluburi și vor fi investiți în echipele de tineret ale fiecărui club. La 18 septembrie 2015, acordul de sponsorizare a fost prelungit până în 2019. La 18 iunie 2019, liga a fost redenumită Liga BBVA MX, adoptând noua identitate a sponsorului. La 4 iulie 2019, contractul de sponsorizare cu BBVA a fost reînnoit până în 2021.
Din 1986, Voit a fost producătorul oficial de minge de meci. În 2014, contractul a fost prelungit pentru patru ani.